Český Minister školstva začiatkom mája predložil návrh novely školského zákona, v ktorom chýba táto možnosť vzdelávania napriek úspešnému experimentu, na ktorý dohliada Národní ústav pro vzdělávání. Predchádzajúci minister plánoval zahrnúť túto možnosť do zákona, prišli však predčasné voľby a nový minister z ČSSD PhDr. Marcel Chládek MBA sa pre médiá vyjadroval o dôvodoch, ktoré ho k tomu viedli. Doslova povedal: „Rozhodl jsem se toto vzdělávání nepodpořit. Pokud to rodiče chtějí, ať si klidně dítě vzdělávají doma během prvních pěti let, pak ale budou muset žáci do školy. Protože zjistit po devíti letech domácího vyučování, že je dítě naprosto nepřipravené, je příliš pozdě. To už je zničený život“.
Zmienka o zničenom živote dieťaťa mi nadvihla obočie. Na náš školský systém, ktorý sa podobá tomu českému, by som mohol povedať opačne: systém základného školstva po deviatich rokoch dokáže deťom zničiť život.
Vážne? Veď naše školstvo na tom nie je tak zle. Iste, platy učiteľov sú mizerné, ale výskum McKinsey & Company ukázal, že naše školstvo je pri pomere cena – výkon najefektívnejšie na svete. Za minimum peňazí však máme podľa PISA testov podpriemernú úroveň. Hoci sa minister strany Smer – Sociálna Demokracia PhDr. Dušan Čaplovič DrSc. tvári, že systém je plný chýb, chystá len kozmetické zmeny. Náš minister zriadil aj Radu pre systémové zmeny v školstve ktorá mu má v tom pomáhať. Na svojich rokovaniach sa však paradoxne k názvu nezaoberá žiadnymi systémovými zmenami . Aby som im však nekrivdil, riešia aspoň duálne vzdelávanie, ktoré dáva nádej, že zastaví pád v kvalite vzdelania žiakov, ktorí odchádzajú zo stredných odborných škôl do praxe nepripravení, ako to povedal Alexander Beljajev zo Zväzu strojárskeho priemyslu v relácii Sobotné dialógy zo dňa 01.02.2014, budem parafrázovať: „podľa mňa školstvo je najväčší problém tohto štátu“.
Český minister dôvodil najčastejším argumentom proti homeschoolingu, ktorým je chýbajúca socializácia. „Škola plní nejen funkci vzdělávací, ale i socializační“. Ak by bola pravda čo tvrdí, mal by vysvetliť to množstvo prípadov šikany v školách – napríklad na Slovensku ju štvrtina žiakov zažila na vlastnej koži a skoro polovica bola jej svedkom, tvrdí slovenská Štátna školská inšpekcia. Alebo pod pojmom socializácia si minister predstavuje šikanovanie? Okrem toho vo vývoji dieťaťa je dôležitejšia primárna socializácia a tá prebieha v rodine, nie v škole.
Stav školstva je biedny, vízia jej budúcnosti ešte horšia. Rodičom zostávajú dve veci. Ponechať deti v systéme a dúfať, že sa stane zázrak a pri najbližšom PISA testovaní neprepadneme ešte viac ako pri tom poslednom, alebo sami hľadať alternatívy ako z toho von. Napriek systému. Domáci školáci v tejto nelichotivej situácii môžu ukázať smer akým možno školský systém zlepšiť.