Škola sa mi veľmi nepáčila. Nemal som tam skoro žiadneho kamaráta. V domácej škole ich mám omnoho viacej. Každý deň ráno, keď sa zobudím, idem dolu pomôcť mamine s raňajkami a s Máriou. Mária je moja malá sestra. Má rok aj pol. Po raňajkách ideme každý robiť svoju prácu. Ja idem robiť matematiku. Zatiaľ Juraj robí slovenčinu. Juraj je môj mladší brat. Je veľmi usilovný, nepotrebuje dokonca ani pomoc. Doma ešte zostáva Marek, ktorý ide hore čítať komix. Marek je môj najmladší brat. Má šesť rokov. Martin a Veronika, moji starší súrodenci, chodia do školy v Rači. Martin by chcel ísť do domácej školy, ale zatiaľ nie je vybavená na druhom stupni.
Teraz vám poviem, ako sa doma učíme. Matematika sa mi príliš nepáči, napriek tomu, že som dyslektik (dyslektici často vedia najlepšie matematiku). Oproti Jurajovi ja potrebujem maminu. Mám problémy so sústredením. Keď dorobím matematiku, idem robiť slovenčinu. Príliš sa mi s ňou nedarí. Keď z nej robím testy, tak je najťažšia. Najviac sa mi z nej páči čítanie. Čítam veľmi rád. Už som prečítal sériu Narnií a Brata vlka. Teraz čítam Deti kapitána Granta od Werneho. Je to veľmi dlhá kniha. Má asi 540 strán. Keď prečítam desať strán za deň a stihnem to do konca prázdnim, tak pôjdeme s Rosákovcami do ZOO vo Wiedni.
Na škole sa mi nepáčilo to, že som musel mať veľmi dlhé vyučovanie a domáce úlohy. Trvali mi dve alebo tri hodiny. Hral som sa maximálne pol hodinu. To bolo na tom to zlé. Teraz mám kopu voľného času. S naším učením končievame na obed. Potom sa ideme hore hrať s Legom, alebo si čítam. Na domácej škole sa mi páči to, že máme veľa výletov. Boli sme už v Banskej Bystrici na výstave tankov a protitankových diel, nedávno sme išli dokonca až do Česka na veterný mlyn v Kuželove. Keď sme boli na Červenom kameni, mali sme tam oblečené v rytierske kostýmy. Mamina a ocino boli za kráľa a kráľovnú. Zajtra pôjdeme do Trenčína na prehliadku tankov. Bude tam dokonca aj Tiger, je to najslávnejší nemecký tank druhej svetovej vojny.
Aj prírodoveda ma veľmi baví. Ocino kúpil ďalekohľad a mamina nám dala zaujímavú úlohu: nájdite troch cicavcov, troch vlákov a troch bezstavovcov. Hľadáme aj drobné veci, ktoré si potom pozrieme mikroskopom. Odkedy sme dostali mikroskop, nemáme vši ani kliešťa, ktoré by sme mohli skúmať.
Chcel by som, aby bola domáca škola aj na druhom stupni. Nechápem, prečo ju nechcú dovoliť. Veď je to obyčajná škola doma, ibaže je zábavnejšia a lepšia.
Ondrej
Ondrej v texte robí veľa chýb. Píše však eseje rád. Naučil sa ich v škole Fantázia v Banskej Bystrici, ktorá je jeho kmeňovou školou pre domáce vzdelávanie a kam chodíme na pravidelné polročné a koncoročné preskúšavanie.
Keď sme začínali s domácim vzdelávaním, boli sme s manželkou na pochybách či je to naozaj správne rozhodnutie. Argumenty proti domácemu vzdelávaniu sme mali rovnaké ako má v súčasnosti väčšina spoločnosti.
Ak sme chceli, aby Ondrej dostal aspoň dvojku, musel poobede po návrate zo školy správne prepísať všetko čo načmáral cez vyučovanie. Vždy pri tom plakal, lebo jeho súrodenci sa mohli hrať a on musel pracovať.
Zúfalstvo z problémov so vzdelávaním dyslektika v škole však bolo väčšie ako naše obavy. Už po pol roku v domácej škole sa Ondrejov stav výrazne zlepšil. Vrátila sa mu chuť k učeniu. Šlabikár sme zahodili, začali sme čítať Narniu. Ondrej za dva roky prečítal všetkých sedem kníh a dnes o sebe hovorí, že rád číta. Skúste sa spýtať nejakého špeciálneho pedagóga, povie vám, že to je zázrak.
Verím v domáce vzdelávanie. Nie je to ideálna cesta pre každého rodiča, ale je to najlepšie riešenie pre každé dieťa a osobitne pre dieťa s poruchami učenia.