reklama

Rozdiely medzi školou a domácim vzdelávaním

Rozhodol som sa uverejniť slohovú prácu môjho syna, ktorý je na druhom stupni ZŠ ako ôsmak zahraničným študentom v Českej Republike len preto, aby sa mohol vzdelávať doma. Na Slovensku nám to školský zákon žiaľ nepovoľuje.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Rozdiely medzi školou a domácim vzdelávaním

Na túto tému sa ma už nejeden človek pýtal a to mi dalo zamyslieť sa. Nebolo to tak dávno ako som sa lúčil s kamarátmi v škole a oni sa ma pýtali kam to vlastne idem. Ja som im hovoril, že do domáceho vzdelávania, ale pravdivo som ani ja vlastne nevedel, ako to všetko funguje.

Prvý rok doma prebehol podľa mojich predstáv. Štandardne som vstával o siedmej, dal som si poriadne raňajky a pustil som sa do učenia. Trvalo dosť dlho kým som sa naučil, že nepríde žiadna učiteľka, aby mi kázala, čo mám robiť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mal som doma pracovný zošit z matematiky a na ten som prikladal asi najväčšiu váhu. Učebnice som teda otváral len zriedka. Väčšinou som robil z informačného systému školy tzv. Moodle na internete. Prehrával som si videá, prezeral som si prezentácie a vypĺňal testy.

Za celý polrok som s maminou a bratom vyrobil iba jeden lapbook. Snažil som sa prebrať celé učivo. Ako v škole. Moja mamina do toho popravde nevstupovala tak intenzívne ako som čakal. Boli aj také dni, keď som sa flákal, lebo som mal príležitosť.

Mamina na mňa nedohliadala... no od doby čo som odišiel zo školy som mal aspoň 2x viac času na hranie na husle. Tiež ma začali viac baviť. Ja si na to moc nespomínam no mamina tvrdí, že som hral bez problémov denne aj hodinu na husle.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tiež sa mi často stávalo, že som sa zobúdzal skoro ráno, asi o šiestej a rýchlo som robil 2 strany z matematiky a stranu zo slovenčiny ako som už bol zvyknutý že nám mama každý deň zadávala. Keď sa ona ráno zobudila videla iba na stole vypracované zošity s nápisom „hotovo“. Chcel som mať už o ôsmej padla... No postupne som sa sám naučil dávať si lepší pozor na to čo robím a byť na seba prísny.

Keď som sa rozprával nedávno s kamarátmi mali podobný názor ako ja keď som po prvý raz počul že sa človek učí sám: „á veď to bude ľahké“ , hovorili. Priznám sa, že aj ja som si to spočiatku o domácej škole myslel, nie je to tak. Väčšinu práce totiž nerobíte so spolužiakmi ani s učiteľmi ale úplne sami. Tiež nemáte vonkajšiu motiváciu od učiteľov pracovať, ale musíte si sami uvedomovať, že skúšky bude treba každého pol roka zvládnuť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V mojom prípade mám o dosť väčší tlak na dobré vysvedčenie, nakoľko som najstarší domáci školák a keby som mal zlé výsledky tak by sa to považovalo za neúspech domácej školy. Šesť rokov som chodil o školy a všimol som si niekoľko vecí. Za prvé, učenie vás skoro nikdy nebaví a za druhé, väčšinu z toho čo ste sa naučili vypustíte z hlavy hneď po písomke. Doma sa sústredíte na jednu najdôležitejšiu a najzaujímavejšiu tému a potom z nej spravíte nejaký výstup. Kľudne ju môžete rozpracovať až do hĺbky, dôležité je aby vás bavila a hlavne aby ste si toho veľa zapamätali, lebo aspoň podľa mňa o tom škola je.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Často počujem, že v domácej škole nemám kamarátov a socializáciu. Z časti majú pravdu, lebo nemám spolužiakov (okrem ďalších domácich školákov), ale zato mám iných kamarátov a tiež čas ušetrený cestovaním a môžem chodiť na viac krúžkov.

V tomto roku som nastúpil na konzervatórium na mimoriadnu formu štúdia. Okrem toho chodím na nemčinu a angličtinu do jazykovej školy a som členom dychovej hudobnej skupiny Trubadúri a chodím do ZUŠ.

Nakoľko ma baví robotika, tak chodím do krúžku, kde staviame a programujeme roboty. V lete chodím k dedkovi a opravujem jeho starý 70-ročný traktor.

Teraz sa však ponáhľam na nácvik divadla o Don Boscovi, ktoré hrám so svojimi najlepšími kamarátmi.

Máte dojem že som málo socializovaný?

Martin Krajčovič

Pozn. lapbook je forma výstupu projektového vyučovania, resp. vzdelávania, príklad je tu.

Branislav Krajčovič

Branislav Krajčovič

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som otec šesťdetnej rodiny a homeschooling je spôsob vzdelávania našich detí. Okrem radostí práce ajťáka mi riešenie problémov zaberá väčšinu času a jeho zvyšok trávim s najlepšou osobou na svete, mojou manželkou. Pravidelne pomáham občianskemu združeniu Domáce vzdelávanie na Slovensku, píšem články na stránku www.domacaskola.sk Výnimočne píšem aj na svoj technický blog www.edoras.sk Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromnéVzdelávanie

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu