Najprv som sa smial. Cez slzy. Potom som si uvedomil, ako sme my sami pokryteckí. Ak deti nečítajú, je zle. Ak čítajú, ako v tomto prípade Tolkiena, tiež to nie je pre nás dobré. Čo teda od nich chceme? Určovanie zlučovacieho súvetia im bude nanič, iba ak pre najbližšiu písomku a Monitor. To v živote nepoužijú.
Prečo vlastne nepripravujú školy naše deti na život? Už dvadsať rokov v súkromnom sektore neplatí pravidlo, že na pracovné miesto potrebujete titul. Iste, pomôže Vám to, ale majitelia firiem preferujú ľudí schopných samo vzdelávať sa. A tí čo nemajú titul si pýtajú menej. Je pre firmu lacnejšie prijať zodpovedného mladého muža, do ktorého stačí investovať a vyrastie z neho odborník, ktorého potrebovali. Poznáte predmet, v ktorom sa toto učí?
Nakoniec to vyzerá, že úlohou našich škôl je len naučiť naše deti učiť sa na testy a prípadne ich postrážiť v čase keď sú rodičia v práci, aby ich nezrazilo auto. Pritom existujú školy, do ktorých deti chodia s radosťou, tak prečo si neurobíme takú reformu vzdelávania, ktorá to umožní?
Potrebujeme kvalitných učiteľov, ale na to treba peniaze. Veľa peňazí. Pozrite sa, do čoho ministerstvo investuje. Nie sú to ľudia, je to technika, tablety, interaktívne tabule, internetové pripojenie. To ale pre vzdelávanie nepotrebujeme. My potrebujeme skvelých učiteľov, ktorí slobodne učia naše deti!
Potrebujeme zredukovať štátny vzdelávací systém na minimum, nech si učitelia učia, čo chcú, lebo oni vidia lepšie, čo deti potrebujú, než komisie v ústavoch ministerstva, v ktorých by slovenčinári chceli, aby sa učilo všetko z jazykovedy, matematici, aby deti vedeli všetko z matematiky a chemici zase, aby vedeli všetko z chémie.
Potrebujeme zrušiť školskú inšpekciu, ktorá zväzuje riaditeľom a učiteľom ruky, lebo namiesto pomoci im byrokraticky diktuje, aké predpisy porušili. Inšpekcia je exekutívnym nástrojom uplatňovania centrálnej moci štátu voči personálu škôl. Vo Fínsku ju zrušili a bolo to na prospech všetkým.
Potrebujeme väčšiu rozmanitosť vo vzdelávaní. Ak škola naplní na minimum zredukovaný štátny vzdelávací program, nech si učí spôsobom, akým len chce.
Potrebujeme zmenu systému hodnotenia. Zabudnite na známky, tie podporujú nezdravé súťaženie namiesto spolupráce a berú sebavedomie „slabším“ žiakom. Slovo slabším som dal do úvodzoviek, pretože také deti neexistujú. To sú deti, ktorých potenciál ešte nikto neobjavil.
Ak to všetko neurobíme, zo systému nám po schopných učiteľoch odídu aj rodičia s deťmi.
Začal som poznámkou v žiackej, poznámkou aj skončím. Tá dcérina je nič proti tomu, čo dostala jej kamarátka. „Žiačka na hodine telocviku stále behá“.