reklama

Fejtón o mojich školákoch

Poznáte to. Myslíte, že Vaše dieťa na to osemročné gymnázium prirodzene patrí. Prvý stupeň ťahala s jednotkami, rodičia s výškou, nejaké gény predsa musela zdediť. Šok príde na polrok v prvom ročníku, vyšlo jej to na štvorku, hm, to bude zmenou prostredia. Trochu jej pomôžem a ona to dotiahne. Dotiahla. S odretými ušami. Teraz je v tercii a stále je to „o uši“.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nedávno mi na rodičku sestra Paraskeva (zmením meno, inak si na ňu „sadne“) povedala ako sa Veronka nehodí do tejto výberovej triedy, pretože nedokáže samostatne pracovať, stále ju musí upozorňovať aby dávala pozor. Veronka vždy zabúda na domáce úlohy a na hodinách sníva s otvorenými očami. Ako ja kedysi.

Triedna mi raz po rodičku otvorene navrhla aby sme dali vyšetriť Veronku špeciálnemu pedagógovi. S výsledkom nadpriemerne inteligentná, veľmi sčítaná. Lebo mesačne prečíta najmenej tri knihy. Ešte že mám doma knižnicu plnú „klasiky“. Odporučila mi trénovať pozornosť podľa metódy nejakej Rakúšanky. V spolupráci s učiteľmi jej treba pomáhať sústrediť sa. V žiadnom prípade však nebude integrovaná. Už len to. Integrované dieťa na osemročnom gympli.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je ozaj tak blbá? Ale po kom? Po mne nie, a po žene sotva, tej to myslí lepšie ako mne. Po mne môže byť lenivá.

Syn nastúpil do primy o dva roky neskôr. Podľa rovnakého scenára mal na polroka skoro štvorku, ale aspoň nie je tak lenivý. Nevie čítať. Načo mám tú knižnicu? Keby aspoň hltal knihy ako Verča. Hrá na husle a celkom mu to ide. Spravil nejaké skúšky, aby mohol preskočiť ročník. Je celý pehavý a miluje hudbu. To má po mne. Aj po žene. Myslím pehy.

Tento ročník nedostal učebnicu z matematiky. Vraj sa minuli a mám mu kúpiť za vlastné. Žene nejde do hlavy ako vyberali, komu učebnicu nedajú. Asi vyhrala kategória „šesťdetná rodina s maminou na materskej“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď som chcel od riaditeľa pre Martina Individuálny učebný plán, aby sa mohol naplno venovať husliam, odbil ma argumentom, na ktorý som nevedel zareagovať. Má strach zo školskej inšpekcie.

Všetky tie kecy o tom, aký individuálny prístup k deťom škola vedie, sú prázdnymi frázami. Pozrite si stránku školy Vašich detí. Vraj „sú tu pre deti“ a „rozvíjajú silné stránky a kladú dôraz na vyváženosť medzi učením hrou a procesom uvedomelej práce na osobnostnom raste“. Realita je ale úplne inde.

Obe decká nosia domov kvantá domácich úloh. Keď nevedia ako, riešime to s nimi. S hrôzou zisťujem, že učivo neovládajú. Nezvládnutá písomka to vzápätí potvrdí. Potom mi to docvakne. Tie domáce úlohy dostávajú preto, lebo ich to nezvládajú naučiť v škole. Nech sa rodič stará.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri jednej debate s matikárkou som chcel dcére vybaviť (nechcem povedať individuálnejší, poviem) ústretovejší prístup pre jej problémy so sústredením sa. Samozrejme, že som nepochodil. Ale stihla sa mi pochváliť, že dokáže naučiť 75% svojich žiakov. Keby som ja inštaloval u zákazníka informačný systém na 75% a zadal by som mu na domácu úlohu dokončiť konfiguráciu, že mu to o týždeň skontrolujem, nezarobil by som si ani na slaný chlieb.

S Angličtinou je to rovnaké. Moje decká sú v triede najslabšie. Keď som zisťoval prečo, obhajovali sa, že všetci ich spolužiaci chodia do súkromných jazykoviek. Zase moja chyba.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pritom sa v škole nudia. Nedivím sa im. Nalievať encyklopedické vedomosti nie je zábava, tiež som si odžil svoje. Ozaj, čo sa vlastne tie decká učia v škole pre ozajstný život?

Na školu sa však nehnevám. Za tie peniaze, ktoré dostávajú od štátu sa to lepšie asi nedá. Skôr mi vadí tento štát, ktorý má školstvo v prioritách zaradené kdesi medzi dvojjazyčné tabule na Južnom Slovensku a problém tehotenstiev mladistvých na Východe.

A viete čo si o tom všetkom myslím? Na rozdiel od systému školstva, moje deti sú úplne normálne!

Branislav Krajčovič

Branislav Krajčovič

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som otec šesťdetnej rodiny a homeschooling je spôsob vzdelávania našich detí. Okrem radostí práce ajťáka mi riešenie problémov zaberá väčšinu času a jeho zvyšok trávim s najlepšou osobou na svete, mojou manželkou. Pravidelne pomáham občianskemu združeniu Domáce vzdelávanie na Slovensku, píšem články na stránku www.domacaskola.sk Výnimočne píšem aj na svoj technický blog www.edoras.sk Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromnéVzdelávanie

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu